ماه مبارک رمضان از راه رسید و عطر ناب و دل‌انگیز آن مشام بندگان را سیراب خواهد کرد.

همدلی در ماه خوب خدا

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:  هرچند کرونا دست‌بردار نیست و انگار به این زودی‌ها از آن خلاص نمی‌شویم، اما با این حال با دعا و عبادت می‌توان امید داشت که خدا شر این ویروس را از سر بندگانش زودتر کم کند. در این روزها می‌بینیم که در ماه مهمانی خدا حال و هوای شهر به کلی تغییر پیدا کرده و حتی در جنوبی‌ترین محله‌ها شاهد نشاط معنوی و روحانی شهروندان اما متفاوت از سال‌های پیش و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی هستیم. ساعاتی را مهمان یکی از این محله‌ها شدیم تا از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در سال‌های دور بدانیم. 

 خیابان صداقت یکی از نقاط پر تراکم و پر جمعیت منطقه ۱۷ در دل محله وصفنارد واقع شده است. محله‌ای که در روزهای دور از کرونا به وقت افطار در گوشه و کنار آن سفره احسان بر پا می‌شد تا فرصتی برای دور هم بودن و شکرگزاری نعمت‌های بی‌پایان الهی از دست نرود. عمده‌ترین اقوام و قومیت‌های ساکن در این محدوده و اطراف آن را آذربایجانی‌ها، همدانی‌ها، قزوینی‌ها و لرها تشکیل می‌دهند، اما بخشی دیگر از جمعیت محله را گیلکی‌ها. مختصات جغرافیایی این محله را می‌توان شمال خیابان شهید عسگری، جنوب خط راه‌آهن تهران – اهواز، شرق خیابان شهید برادران آقایاری و غرب خیابان شهید رفیع‌زاده عنوان کرد. با عبور از کوچه و پسکوچه‌های این محدوده با نوعی بافت فرهنگی و اجتماعی ریشه‌دار مواجه و در همصحبتی با شهروندان و قدیمی‌های خیابان صداقت از حال و هوای گذشته‌ها و به‌ویژه آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در روزگار قدیم شنیدیم.
 صف مهربانی‌ها با حفظ حرمت ریش‌سفیدان
اخلاق و رفتار شهروندان در ماه مهمانی خدا تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مهربانی و صمیمیت را می‌توان در رفتارهای روزمره همه احساس کرد. «علی‌اکبر تجویدی» از ساکنان قدیمی خیابان صداقت است که درباره حال و هوای ماه مبارک رمضان در گذشته به جمع شدن اعضای خانواده و بستگان کنار سفره افطار به‌عنوان شیرین‌ترین لحظه‌ها در این ماه اشاره می‌کند و می‌گوید: «آن وقت‌ها وقتی شهروندان دور سفره افطار جمع می‌شدند، به جز اینکه از حال یکدیگر با خبر می‌شدند و می‌توانستند در رفع مسائل و مشکلات یاور هم باشند، دامنه تعامل و ارتباطشان افزایش پیدا می‌کرد و نسل بعدی هم این‌گونه رفتارها را یاد می‌گرفتند.»  «نان» از دیر باز در سفره ایرانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در بین مردم به غذای اصلی شهرت دارد.

در ماه مبارک رمضان تهیه و خرید «نان» تازه جزو کارهای رایج است و البته با توجه به این موضوع صف نانوایی‌ها شلوغ‌تر از دیگر زمان‌هاست. تجویدی در این‌باره نگاه جالبی دارد و از صف‌های نانوایی نزدیک افطار به‌عنوان «صف مهربانی‌ها» یاد می‌کند و می‌گوید: «درست است که جمعیت محله زیاد شده و با افزایش تعداد ساکنان، صف‌های خرید نان شلوغ‌تر شده است، اما هنوز مردم انصاف و احسان را فراموش نکرده‌اند. اگر نزدیک افطار به نانوایی‌ها محله مراجعه کنید، می‌بینید که نوجوانان و جوانان محله با دیدن سالخوردگان و ریش‌سفیدان در نانوایی، نوبتشان را به آنها می‌دهند تا به زحمت نیفتند و زودتر به خانه‌شان برسند. به همین دلیل است که می‌توان به این صف‌ها، صف مهربانی برای نگه داشتن حرمت بزرگ‌ترها اطلاق کرد.»  وی اضافه می‌کند: «در میان شهروندان منطقه خرید و صرف نان بربری و سنگک بسیار شایع‌تر است. البته کرونا و گرانی صعودی نان تا حدودی باعث کاهش خرید شده، اما همچنان نان سر سفره‌های هم‌محله‌ای‌های من حرف اول را می‌زند.»

چاووشی‌خوانی به وقت سحر و افطار

  •  آگاه کردن همسایه‌ها از زمان سحر و افطار

وقتی آوای ملکوتی اذان، دعا و مناجات از بلندگوهای مساجد پخش می‌شود، فضا شهری عطرآگین شده و شور و هیجان ویژه‌ای به شهرنشینان منتقل می‌کند. فرقی نمی‌کند چه کسب وکاری داشته باشند از کاسب و هنرمند تا دانش‌آموز و خانه‌دار همه در تلاشند به خانه یا محل قرارشان برسند. تجویدی از آداب و رسوم قدیمی‌های محله برای با خبرکردن همسایه‌ها از زمان سحر و افطار صحبت می‌کند و می‌گوید: «زمانی که این محدوده شبیه روستایی کوچک و کم جمعیت بود و شهروندان امکانات چندانی نداشتند، برای اینکه اهالی هنگام سحر خواب نمانند و موقع افطار دست از کار بکشند و به خانه‌هایشان بروند از طشت و دیگ مسی استفاده می‌کردند به این‌ترتیب که با وسیله‌ای محکم ضربه‌هایی به ظروف مسی می‌زدند تا همسایه‌ها و ساکنان محله با شنیدن صدا از اوقات شرعی با خبر شوند.»  وی اضافه می‌کند: «به جز این، افرادی که صدای خوش و زیبایی داشتند روی بام‌ها می‌رفتند و صدای بلند اذان می‌گفتند. اما موضوع به اینجا خلاصه نمی‌شود. در محله ما چند شهروند همدانی سکونت داشتند که برای آگاه کردن مردم از زمان افطار و سحر روش خاص خودشان را داشتند.»
شهروند قدیمی خیابان صداقت اضافه می‌کند: «خواندن اشعار و جملاتی در وصف ماه مبارک رمضان به‌صورت گروهی و از طریق همخوانی از کارهای قشنگ «برادران همدانی» بود که به این کار اصطلاحا «چاووشی خوانی» می‌گفتند. همین کار باعث شد تا این شهروندان در محله شناخته شوند و از آنها برای اجرای برنامه‌های مختلف دعوت کنند.»

  •  خواستگاری در مراسم افطاری

کسی نمی‌تواند منکر مهمان‌نوازی و خونگرمی شهروندان باشد. معمولاً خانواده‌ها با وجود تنگناهای اقتصادی و مالی‌شان در تدارک مهمانی‌ها سنگ‌تمام می‌گذارند، اما نباید فراموش کرد که گاهی وقت‌ها چشم و همچشمی‌ها و خرج و مخارج سنگین خانواده‌ها برای تهیه اقلام و اجناس چنین مهمانی‌هایی علاوه بر اسراف می‌تواند ریشه تعامل و روابط را بخشکاند.   «اصلان صلاحتی‌تبار» از دیگر شهروندان قدیمی خیابان صداقت است که از محافل گرم و صمیمی خانواده‌ها در ماه مبارک رمضان در ایام قدیم صحبت می‌کند و می‌گوید: «اکنون که با بحران کرونا مواجهیم و نباید در ماه مبارک رمضان به مهمانی برویم و یا محفل و دورهمی برگزار کنیم، فرصت مناسبی است که به خودمان بیاییم و سفره‌های ساده افطاری و سحر را در بین خانواده‌ها جا بیندازیم.».

او عنوان می‌کند که در قدیم هرچه بود ساده و بی‌تکلف بود. مردم سر سفره‌های افطار یا سحر با نان و پنیر و سبزی و غذاهایی ساده مثل آش رشته و... از یکدیگر پذیرایی می‌کردند. غذاهای پرهزینه و گوناگون معنایی نداشت. این سادگی بود که مهمانی‌ها را رونق می‌داد و خانواده از مهمانی دادن دور نمی‌هراسیدند.   وی با بیان اینکه شهروندان به جز ایام قدر و شهادت حضرت علی(ع) در ماه رمضان به دید و بازدید می‌رفتند و اعتقاد داشتند که خواستگاری و نشان کردن دختر در این ماه شگون دارد، می‌گوید: «در اثنای این دیدوبازدیدها گاهی صحبت خواستگاری به میان می‌آمد. وقتی حرف‌های اولیه بین دو خانواده زده می‌شد. خانواده داماد به بهانه مهمانی افطاری در خانه عروس حاضر می‌شدند و به‌عنوان پیشکش «انگشتری» برای عروس خانم در نظر می‌گرفتند.» این شهروند عقیده دارد که کرونا هرچه بود یکسری خوبی‌هایی هم داشت مثلاً ازدواج آسان جوانان و تسهیل تشکیل زندگی زوج‌های جوان.

کد خبر 594817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha